Btw-teruggave op je thuisbatterij
Heb je recent een thuisbatterij gekocht of ben je van plan om dit te gaan doen? Dan hebben wij goed nieuws: het is namelijk mogelijk om de btw op de aankoop van een thuisbatterij terug te vragen bij de Belastingdienst. Dit geldt zowel voor als je al zonnepanelen hebt, als voor als je alleen een thuisbatterij wil aanschaffen. De btw-teruggave regelen wij graag voor jou, samen met onze partner De Centrale.
Doe de BTW teruggave testHoe werkt de btw-teruggave op je thuisbatterij?
Het terugvragen van de btw op je Sessy thuisbatterij is eenvoudig. Volg simpelweg het onderstaande stappenplan:
- Doe direct na de aankoop van je thuisbatterij de btw-test. Hieruit blijkt of en hoe je de btw in jouw situatie terug kan vragen.
- Volg de btw-test op. Mocht uit de test blijken dat je eerst nog bepaalde stappen moet ondernemen (zoals het afsluiten van een dynamisch energiecontract), doe dit dan meteen.
- Laat de thuisbatterij bij jou thuis installeren.
- Zodra je de factuur hebt ontvangen, kun je de btw terugvragen. Het kan tot 6 maanden duren voordat je het btw-bedrag teruggestort krijgt.
Omdat je met jouw thuisbatterij stroom levert een je energiemaatschappij, ziet de Belastingdienst je als een ondernemer. Hierdoor is het dus mogelijk om het btw-bedrag op de aanschaf van je thuisaccu terug te krijgen.
Waarom is de btw-teruggave voor thuisbatterijen belangrijk?
Btw-teruggave is een belangrijke stap in de energietransitie. Het maakt de aanschaf van een thuisbatterij financieel aantrekkelijker, waardoor consumenten wellicht eerder de stap zetten naar een duurzamer (t)huis. Daarnaast daalt dankzij de btw-teruggave de terugverdientijd van het apparaat.
Wat zijn de voorwaarden bij het terugvragen van de btw?
Het is in veel gevallen mogelijk om de btw op je thuisbatterij terug te krijgen. Er zijn echter wel een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen:
- Je hebt een dynamisch energiecontract óf een vast of variabel contract bij Eneco
Je hebt een contract nodig bij een energieleverancier die dynamische tarieven hanteert en dit contract staat op jouw naam. Dit contract moet je al hebben en kan dus niet met terugwerkende kracht aangezet worden. Frank Energie is een bekende leverancier van dynamische energiecontracten.
Sinds we in samenwerking met Eneco de modus GridEase hebben gelanceerd, is het ook mogelijk om btw terug te vragen bij een vast of variabel contract.
- Je Sessy thuisbatterij draait op de dynamische modus
De mogelijkheid om btw terug te krijgen via De Centrale is exclusief voor slimme thuisbatterijen. Een slimme thuisbatterij houdt in dat deze over software beschikt die het mogelijk maakt om in combinatie met een dynamisch contract te kunnen handelen op de energiemarkt. Dit zorgt ervoor dat energie voordelig wordt ingekocht en tegen een hogere prijs wordt verkocht. De officiële benaming hiervoor is een EMS. EMS staat voor Energy Management System. De Sessy is een slimme thuisbatterij. Weer wat geleerd 😉
- Je hebt nog geen gebruik gemaakt van de Kleine Ondernemersregeling (KOR)
Een andere voorwaarde is dat je als aanvrager zelf nog niet eerder btw (op bijvoorbeeld zonnepanelen) terug hebt gevraagd bij de Belastingdienst.
Voldoe je niet aan een van deze voorwaarden? Geen probleem, De Centrale kan je waarschijnlijk toch ondersteunen! Doe de btw-test voor beste oplossingen in jouw situatie.
Dynamisch energiecontract
Een cruciale voorwaarde voor het terugvragen van de btw is het (al) hebben van een dynamisch energiecontract. Dit contract stelt batterijeigenaren in staat om energie te verhandelen op de energiemarkt. Door deze handel word je als consument door de Belastingdienst gezien als btw-ondernemer, wat noodzakelijk is voor de btw-teruggave. Het handelen in energie kan door de dynamische modus van Sessy aan te zetten automatisch geregeld worden. Deze software laadt de batterij op wanneer de energieprijs laag is en verkoopt de energie weer als de prijs hoog is.
Hoe vraag ik de btw terug voor mijn thuisbatterij?
Je kan hier de btw-test doen om te zien of je in aanmerking komt voor de btw-teruggave. Voor de teruggave is het nodig om enkele documenten aan te leveren bij De Centrale, zoals een kopie van de factuur van de batterij, informatie over de gebruikte aansturingssoftware (geef aan dat het om Sessy gaat) en een kopie van het bestaande energiecontract.
Toch nog vragen? Bel 085 0608499 of mail naar info@sessy.nl.
Vraag een offerte aan